HOCKEYLIVET

Alla inlägg under mars 2013

Av Andreas Tunmar - 29 mars 2013 14:29

Ja livet går vidare efter alla bravader.. Igår träffade jag min mentor Björn Pettersson för en coach profil plus lite snack om vad som hänt och händer. Profilen vi gjorde är att få reda på hur man är i en viss situation och alla styrker respektive svagheter. Nyttig info,mycket nöjd.

Nya och gamla förhandlingar om jobb är upptagna för nästa säsong, inget jag vill avslöja just nu men det blir nog bra. Opartiskt, sportsligt kunnande i toppen är dock ett krav i fortsättningen! Blir bara pannkaka annars. Det måste finnas någon att luta sig emot när det blåser som inte vänder kappan efter vinden..

Av Andreas Tunmar - 27 mars 2013 01:02

Klev in som huvudtränare för Väsbys 98 lag. Det visade sig ganska snabbt hur turbulent det kan bli då många viljor från olika håll vill saker och jag hamnade mitt i skottlinjen. Tyvärr lyckades jag tydligen inte ge förtroende och visa vad jag går för, eller hann inte. Så jag blev avsatt. Kände dock på mig att det skulle sluta så här då man aldrig fick chansen att driva.

Så kan det gå, en erfarenhet rikare på nått sätt. Tar ej detta personligt då man knappast känner varann efter 4 veckor. Lycka till boys och kör så det ryker:)

Av Andreas Tunmar - 20 mars 2013 00:11

Skönt att få köra träningspass utan press och stress över viktiga matcher. Spänningen och oron har lagt sig en aning.

Men tillbaka till vardagen och allt som måste planeras för kommande säsong som redan har börjat egentligen. Träning ska planeras i detalj, roller och arbetsuppgifter ska tillsättas. En arbetsplan för att nå tänkta mål helt enkelt.

Oavsett mål så vet jag hur vi ska ta oss dit, men det går ju inte att göra själv, så nu måste allt planeras och informeras så att alla hänger på tåget.

På sätt och vis är det mer att göra nu, än innan kvalet. Nu vet vi vad vi möter nästa år,igen. så för att göra bättre resultat i båda serierna vi spelar, måste vi lägga på ett kål.

Ja är född optimist och tänker inte ändra på det! "Kör, ska hela stolpen bli grön eller.. Kör!!"

Av Andreas Tunmar - 19 mars 2013 01:06

Shit, vart ska jag börja?? Jag kan inte komma ihåg sist jag var SÅ nervös! Vi började bra, kändes som om vi snart skulle komma upp i rätt flås. Vi tog ledningen med 1-0 relativt tidigt i första. Hade en känsla då att det skulle gå vår väg även idag. Men haveri i maskinen... utvisningar, pucken ville inte alls gå vår väg. Vi fick verkligen slita för att komma framåt. En markeringsmiss och fel spelare i motståndarelaget fick pucken, kvitteringen var ett faktum, 1-1. Nu gick det trögt i alla formationer. 5min boxplay bland annat..4-5 och 3-5!! Helt otroligt bra jobb från grabbarna! skickade in det bästa vi hade för stunden och vi lyckades, inget baklängesmål.


Full styrka igen men stora svårigheter att få press och spela vårt spel. Vid timeout såg jag alla nervösa ansikten som inte riktigt själv fattar vad händer där ute, eller vad som inte händer där ute rättare sagt. Struntade i taktiksnacket i början och bara talade om för dom att lugna ner sig och lita på varann och vad vi kan. Vi fixar det här nu. Och sedan lite om att hålla ihop, kort första pass, lägg pucken djupt i zon för att inte fastna på offensiv blå osv.. Grus i maskin som bara vägrade försvinna. Men ändå tillräckligt bra för att inte släppa in mål bakåt!?


Förlängning 5min efter full tid och 4 mot 4. Prövade 3 forwards och 1 back två-tre byten. 2 backar 2 forwards, bättre var det i allafall, men ingen utdelning. 5 min gick och straffar väntar..


Nu började paniken hos mig inombords, fy fan! Straffskyttar var inte så svårt tack och lov. Det var bara en av dom som jag såg att han var osäker och nervös men han satte sin andra straff. Så här gick det. Dom sätter sin,vi ligger under med 1-2. Nästa bommar vi, dom bommar. Vi kvitterar med en iskall straffskytt! 2-2. Dom sätter sin, 2-3. Vi sätter vår, 3-3. Dom bommar sin. Vi sätter vår, 4-3. Dom bommar och vi vinner matchen på straffar!


Mycket stod på spel idag även om det inte hade varit kört om vi förlorade. En sista match hade det blivit då. Ärligt talat, mina nerver ogillade spänningen idag, vill inte ens tänka tanken på en sista avgörande match!!


Vi kan nu pusta ut och träna med glädje och inte känna oro längre, vilket känns helt underbart. Nu blir det planera den hårda träningen för nästa säsongs spel i U16 div 1 med start imorgon redan. Cup i Leksand snart att se ifram emot också.


Sjukt stolt över grabbarna som slet och gjorde allt dom kunde även fast vi inte hade en bra dag. Allt slit och vilja gjorde att vi vann idag!!

Av Andreas Tunmar - 18 mars 2013 16:05

Ikväll spelas andra kvalmatchen hemma i vilunda. Två timmar kvar till samling och känner likvärdigt som igår, en aning nervös och laddad, precis som det ska vara.

Vi har ikväll chansen att avgöra kvalet och säkra platsen till U16 div 1 nästa Säsong. Självklart gör vi allt vi kan för att detta ska bli verklighet ikväll. Men man ska aldrig ta något för givet, det gäller att jobba hårt hela vägen oavsett vad det står på tavlan.

Av Andreas Tunmar - 17 mars 2013 22:50

Vinst med 2-4! Tyckte först att vi var lite passiva trotts att vi gick hårt på 1&2a linan första 7min i matchen. Viggan bjöd på motstånd så jag ansåg att det var nödvändigt att gå kort med folk för att få igång truppen direkt. Vi tog ledningen med 0-1 och efter det började vi rulla på tre kjedjor & två backpar kontinuerligt. Vi tog över allt mer och ledde med 0-4 när det återstod 10min av matchen. Tyvärr lyckades vi inte hålla oss kalla och drog på oss onödiga utvisningar,tveksamma domslut också.. som resulterade i 2 baklängesmål. En i 3 mot 5 och en i 4-5. Kan tillägga att vi dödade en hel del utvisningar också.

Har video analyserat matchen nu och vi hade övertaget större del av matchen, vi stog för tempot och grabbarna spelade intelligent och relativt säkert ändå.

Ny match imorgon, så nu tar vi med oss allt bra från denna seger och laddar om till morgondagens äventyr.

Av Andreas Tunmar - 17 mars 2013 14:32

Då var dagen här. Bra kvalitet på träningen igår! Känner mig laddad och en smula nervös. Precis som det ska vara. Nu gäller det att ta hand om grabbarna på alla sätt, så dom känner sig trygga i sitt hårda jobb idag!

Av Andreas Tunmar - 14 mars 2013 02:53

Bortaplan mot SSK och vinst med 4-3. Skönt med revansch då vi förlorade slutspelet mot dom. Nu väntar kvalmatcher om U16 div 1 i potten. Första matchen på söndag mot viggbyholm.


Matchen mot SSK då. Vi tog taktpinnen igen och SSK bjöd på försvarsspel och kontringar igen, men denna gång svarade vi ett eget fungerande försvar. Avsluten var av betydligt bättre kvalitet än sist. Lite små ändringar i formationerna gjorde susen. Dock saknade vi två viktiga spelare idag. Känns extra bra att ha dom med på söndag i kvalet.Ganska nöjd med min egna insatts idag också.


Träning fredag med fokus på lite detaljer vi inte riktigt levde upp till.


Ska bli kul att höra de andra grabbarna som tränade hemma ikväll med min mentor Björn Petterson från hockeyförbundet. Tack snälla Björn! Hade själv velat vara där men svårt att vara på två ställen samtidigt.. Sova som en vinnare är aldrig fel:) natti natti

Ovido - Quiz & Flashcards